Gå videre til hovedindholdet

Digital dannelse

Summeøvelse 22. januar

Digital dannelse i EUD – hvad og hvorfor
Evnen til at kunne håndtere/anvende, begå sig i og med og forholde sig kritisk til de digitale mediers anvendelighed, begrænsninger og muligheder. En instrumentel og en refleksiv dimension. Den sidstnævnte er den sværeste at beskæftige sig med.
Eleverne på erhvervsuddannelser har som alle andre brug for at blive digitalt dannede.

Er der en særlig erhvervsrettet dannelse? 
Og hvilke udfordringer er der med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD-undervisning?
Mange af vores elever skal bl.a. ud i offentlige institutioner. Her er det særligt relevant at eleverne erhverver sig digital dannelse i forhold til håndtering af informationer på nettet – både i forhold til research og informationssøgning, men også i forhold til datasikkerhed.
Eleverne befinder sig allerede i en digital verden, hvor sociale medier og mails måske kan smelte sammen. Derfor er det afgørende, at eleverne også opnår digital dannelse i forhold til, hvordan man kommunikerer og opfører sig i forskellige digitale sociale sammenhænge. Og herunder også en bevidsthed om, at vi efterlader os utallige digitale fodspor.

På en uddannelse som vores (EUX merkantil voksen), hvor vi underviser voksne elever, kan der være en udfordring i, at eleverne ofte aldersmæssigt befinder sig langt fra hinanden, hvorfor der er brug for en større grad af differentiering og hensyn til dette. Samtidig er det en udfordring, at eleverne er så forankrede i den måde, de altid har gjort tingene på - flere elever udøver modstand mod nye krav og udfordringer i forhold til færden på digitale medier.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Noter og tanker til anden vejledning

Her er mine foreløbige tanker - det, som jeg mener er relevant for at forstå min problemstilling. Du kan evt. også bare læse det, jeg har markeret med rødt , som er mine spørgsmål til vejledningen. Kontekst og læringsteoretisk problemstilling (samme som sidst) Jeg underviser på det studieforberedende år på EUX merkantil for voksne. Som en del af vores skoles digitaliseringsprincip, skal eleverne gennem året have flere digitale dage, dvs. dage hvor de sidder hjemme og arbejder med digitale forløb, der enten er en del af et større forløb (altså som et blended forløb) eller forløb, der står alene. I forbindelse med disse digitaliserede forløb oplever jeg stor forskel på, hvordan eleverne modtager dem. Nogle elever oplever forløbet som lærerigt og tilpas udfordrende, mens andre elever er frustrerede over, at det er for svært og krævende for dem. Elevernes forudsætninger for at lære er altså forskellige og jeg ønsker derfor at undersøge, hvordan jeg kan tage højde for dette ved at udnyt