Gå videre til hovedindholdet

Kahoot som evalueringsværktøj

Jeg har lavet en Kahoot om oplysningstiden, som skal fungere som evalueringsværktøj. Oprindeligt var quizzen formet som et Jeopardyspil, hvor eleverne opdeltes i to store hold. Fordelen ved Kahoot er, at man bibevarer det sociale aspekt ved quizzen, samtidig med at alle elever aktiveres, ikke kun dem der "tør" sige noget på klassen.

Jeg har fundet ud af at nogle af spørgsmålene er for tvetydige - og dermed lægger spørgsmålene op til flere svarmuligheder, hvilket kan virke forvirrende. Disse skal jeg altså rette til.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anvendelse af QR-koder i undervisningen

Jeg har i dag leget lidt med QR-koder. Jeg tænker, det kunne være i forbindelse med et repetitionsforløb, fx hvor eleverne skal repetere de litteraturhistoriske perioder. Eleverne kunne inddeles i grupper og selve repetitionen kunne have præg af en skattejagt. Fx kunne der være en QR-kode med en video af mig, der stiller et spørgsmål eller viser et billede. Eller jeg kunne fx placere en QR-kode på et træ med et spørgsmål om forskellen på opfattelsen af natur i det moderne gennembrud og romantikken. Tanken er, at det kan virke motiverende for eleverne at repetitionen fungerer som en skattejagt + konkurrence. Her har jeg indlejret en video om romantikken som et forsøg på at anvende QR-koder. Dog mener jeg, at det primært giver mening, i de tilfælde hvor man rykker undervisningen ud af klasselokalet - eller i det mindste laver poster. Og her har jeg prøvet at indsætte en placering på et kort:

Anvendelse af IT-redskaber i forbindelse med transfer

Her er mine refleksioner over, hvordan man kan anvende IT-redskaber til at øge transfer i undervisningen. Transfer forstået på den måde, at eleverne Et forsøg på nær transfer Videoer (hvor fx underviseren spiller rollen som virksomhedschef) kan bruges til at simulere en situation, hvor eleverne skal arbejde problemløsningsorienteret. Det kunne fx være en situation, hvor eleven af sin ”chef” får at vide, at virksomheden har modtaget en række klager. Elevens opgave er nu at skrive et simuleret facebookopslag/pressemeddelelse som et forsvar til klagerne. Det producerede skal tage udgangspunkt i kommunikationsmodellen og andet teoretisk materiale. På den måde skabes der måske transfer i forhold til, at eleverne oplever situationer, som de kan komme til at opleve på en arbejdsplads.  Virkelighedsnær transfer, fjern transfer En specifik opgave, som jeg har anvendt i min undervisning, har omhandlet storytelling. Denne opgave var i forbindelse med et forløb om virksomheders kommunikation