Kontekst og læringsteoretisk
problemstilling
Jeg underviser
på det studieforberedende år på EUX merkantil for voksne. Som en del af vores skoles
undervisningsprincip, skal eleverne gennem året have flere digitale dage, dvs.
dage hvor de sidder hjemme og arbejder med digitale forløb, der enten er en del
af et større forløb (altså som et blended forløb) eller forløb, der står alene.
I forbindelse med disse digitaliserede forløb oplever jeg stor forskel på, hvordan
eleverne modtager dem. Nogle elever oplever forløbet som lærerigt og tilpas
udfordrende, mens andre elever er frustrerede over, at det er for svært og
krævende for dem. Elevernes forudsætninger for at lære er altså forskellige og
jeg ønsker derfor at undersøge, hvordan jeg kan tage højde for dette ved at
udnytte de muligheder for differentiering, der findes i vores platform Moodle. [De
nye teknologier, som vi bliver bedt om at anvende giver nogle fordele, men også
udfordringer, fx at jeg som underviser ikke er der til at rådgive eleverne i
deres proces, fx de svage elever, der har brug for en støtte. Vi kan i
princippet ikke lave det som gruppearbejde, da eleverne skal kunne sidde hjemme
og lave det]
Problemstilling:
Hvordan kan jeg i højere grad differentiere / tage højde for elevernes
forskellige forudsætninger i forbindelse med e-læringsforløb?
Læringsteori
Evt. Illeris
læringstrekant
Teoretiske perspektiver:
- Ifølge Illeris’ forståelse af læringens
processer og dimensioner er bl.a. elevens drivkraft (motivation, følelser og
vilje) et afgørende element i læringsprocessen. Da eleverne er på egen hånd i
de digitale forløb er denne dimension i læringsprocessen særligt udsat, da
elever kan miste den mentale energi, som læringen kræver, hvis de oplever frustration
over manglende tid og evne til at gennemføre forløbet.
- Mere følger…
Didaktisk model
Den eDidaktiske
overvejelsesmodel: bl.a. fokus på elevernes forudsætninger
Valg af teknologi
Differentieringsmuligheder
i LMS-systemet Moodle (gruppevalg, betinget adgang).
Kommentarer
Send en kommentar