Gå videre til hovedindholdet

Noter og tanker til første vejledning


Kontekst og læringsteoretisk problemstilling
Jeg underviser på det studieforberedende år på EUX merkantil for voksne. Som en del af vores skoles undervisningsprincip, skal eleverne gennem året have flere digitale dage, dvs. dage hvor de sidder hjemme og arbejder med digitale forløb, der enten er en del af et større forløb (altså som et blended forløb) eller forløb, der står alene. I forbindelse med disse digitaliserede forløb oplever jeg stor forskel på, hvordan eleverne modtager dem. Nogle elever oplever forløbet som lærerigt og tilpas udfordrende, mens andre elever er frustrerede over, at det er for svært og krævende for dem. Elevernes forudsætninger for at lære er altså forskellige og jeg ønsker derfor at undersøge, hvordan jeg kan tage højde for dette ved at udnytte de muligheder for differentiering, der findes i vores platform Moodle. [De nye teknologier, som vi bliver bedt om at anvende giver nogle fordele, men også udfordringer, fx at jeg som underviser ikke er der til at rådgive eleverne i deres proces, fx de svage elever, der har brug for en støtte. Vi kan i princippet ikke lave det som gruppearbejde, da eleverne skal kunne sidde hjemme og lave det]

Problemstilling: 
Hvordan kan jeg i højere grad differentiere / tage højde for elevernes forskellige forudsætninger i forbindelse med e-læringsforløb?

Læringsteori
Evt. Illeris læringstrekant
Teoretiske perspektiver:
-       Ifølge Illeris’ forståelse af læringens processer og dimensioner er bl.a. elevens drivkraft (motivation, følelser og vilje) et afgørende element i læringsprocessen. Da eleverne er på egen hånd i de digitale forløb er denne dimension i læringsprocessen særligt udsat, da elever kan miste den mentale energi, som læringen kræver, hvis de oplever frustration over manglende tid og evne til at gennemføre forløbet.
-       Mere følger…

Didaktisk model
Den eDidaktiske overvejelsesmodel: bl.a. fokus på elevernes forudsætninger

Valg af teknologi
Differentieringsmuligheder i LMS-systemet Moodle (gruppevalg, betinget adgang).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Noter og tanker til anden vejledning

Her er mine foreløbige tanker - det, som jeg mener er relevant for at forstå min problemstilling. Du kan evt. også bare læse det, jeg har markeret med rødt , som er mine spørgsmål til vejledningen. Kontekst og læringsteoretisk problemstilling (samme som sidst) Jeg underviser på det studieforberedende år på EUX merkantil for voksne. Som en del af vores skoles digitaliseringsprincip, skal eleverne gennem året have flere digitale dage, dvs. dage hvor de sidder hjemme og arbejder med digitale forløb, der enten er en del af et større forløb (altså som et blended forløb) eller forløb, der står alene. I forbindelse med disse digitaliserede forløb oplever jeg stor forskel på, hvordan eleverne modtager dem. Nogle elever oplever forløbet som lærerigt og tilpas udfordrende, mens andre elever er frustrerede over, at det er for svært og krævende for dem. Elevernes forudsætninger for at lære er altså forskellige og jeg ønsker derfor at undersøge, hvordan jeg kan tage højde for dette ved at udnyt

Digital dannelse

Summeøvelse 22. januar Digital dannelse i EUD – hvad og hvorfor Evnen til at kunne håndtere/anvende, begå sig i og med og forholde sig kritisk til de digitale mediers anvendelighed, begrænsninger og muligheder. En instrumentel og en refleksiv dimension. Den sidstnævnte er den sværeste at beskæftige sig med. Eleverne på erhvervsuddannelser har som alle andre brug for at blive digitalt dannede. Er der en særlig erhvervsrettet dannelse?  Og hvilke udfordringer er der med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD-undervisning? Mange af vores elever skal bl.a. ud i offentlige institutioner. Her er det særligt relevant at eleverne erhverver sig digital dannelse i forhold til håndtering af informationer på nettet – både i forhold til research og informationssøgning, men også i forhold til datasikkerhed. Eleverne befinder sig allerede i en digital verden, hvor sociale medier og mails måske kan smelte sammen. Derfor er det afgørende, at eleverne også opnår digital dannelse i forhold