Gå videre til hovedindholdet

Noter og tanker til første vejledning


Kontekst og læringsteoretisk problemstilling
Jeg underviser på det studieforberedende år på EUX merkantil for voksne. Som en del af vores skoles undervisningsprincip, skal eleverne gennem året have flere digitale dage, dvs. dage hvor de sidder hjemme og arbejder med digitale forløb, der enten er en del af et større forløb (altså som et blended forløb) eller forløb, der står alene. I forbindelse med disse digitaliserede forløb oplever jeg stor forskel på, hvordan eleverne modtager dem. Nogle elever oplever forløbet som lærerigt og tilpas udfordrende, mens andre elever er frustrerede over, at det er for svært og krævende for dem. Elevernes forudsætninger for at lære er altså forskellige og jeg ønsker derfor at undersøge, hvordan jeg kan tage højde for dette ved at udnytte de muligheder for differentiering, der findes i vores platform Moodle. [De nye teknologier, som vi bliver bedt om at anvende giver nogle fordele, men også udfordringer, fx at jeg som underviser ikke er der til at rådgive eleverne i deres proces, fx de svage elever, der har brug for en støtte. Vi kan i princippet ikke lave det som gruppearbejde, da eleverne skal kunne sidde hjemme og lave det]

Problemstilling: 
Hvordan kan jeg i højere grad differentiere / tage højde for elevernes forskellige forudsætninger i forbindelse med e-læringsforløb?

Læringsteori
Evt. Illeris læringstrekant
Teoretiske perspektiver:
-       Ifølge Illeris’ forståelse af læringens processer og dimensioner er bl.a. elevens drivkraft (motivation, følelser og vilje) et afgørende element i læringsprocessen. Da eleverne er på egen hånd i de digitale forløb er denne dimension i læringsprocessen særligt udsat, da elever kan miste den mentale energi, som læringen kræver, hvis de oplever frustration over manglende tid og evne til at gennemføre forløbet.
-       Mere følger…

Didaktisk model
Den eDidaktiske overvejelsesmodel: bl.a. fokus på elevernes forudsætninger

Valg af teknologi
Differentieringsmuligheder i LMS-systemet Moodle (gruppevalg, betinget adgang).

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anvendelse af QR-koder i undervisningen

Jeg har i dag leget lidt med QR-koder. Jeg tænker, det kunne være i forbindelse med et repetitionsforløb, fx hvor eleverne skal repetere de litteraturhistoriske perioder. Eleverne kunne inddeles i grupper og selve repetitionen kunne have præg af en skattejagt. Fx kunne der være en QR-kode med en video af mig, der stiller et spørgsmål eller viser et billede. Eller jeg kunne fx placere en QR-kode på et træ med et spørgsmål om forskellen på opfattelsen af natur i det moderne gennembrud og romantikken. Tanken er, at det kan virke motiverende for eleverne at repetitionen fungerer som en skattejagt + konkurrence. Her har jeg indlejret en video om romantikken som et forsøg på at anvende QR-koder. Dog mener jeg, at det primært giver mening, i de tilfælde hvor man rykker undervisningen ud af klasselokalet - eller i det mindste laver poster. Og her har jeg prøvet at indsætte en placering på et kort:

Anvendelse af IT-redskaber i forbindelse med transfer

Her er mine refleksioner over, hvordan man kan anvende IT-redskaber til at øge transfer i undervisningen. Transfer forstået på den måde, at eleverne Et forsøg på nær transfer Videoer (hvor fx underviseren spiller rollen som virksomhedschef) kan bruges til at simulere en situation, hvor eleverne skal arbejde problemløsningsorienteret. Det kunne fx være en situation, hvor eleven af sin ”chef” får at vide, at virksomheden har modtaget en række klager. Elevens opgave er nu at skrive et simuleret facebookopslag/pressemeddelelse som et forsvar til klagerne. Det producerede skal tage udgangspunkt i kommunikationsmodellen og andet teoretisk materiale. På den måde skabes der måske transfer i forhold til, at eleverne oplever situationer, som de kan komme til at opleve på en arbejdsplads.  Virkelighedsnær transfer, fjern transfer En specifik opgave, som jeg har anvendt i min undervisning, har omhandlet storytelling. Denne opgave var i forbindelse med et forløb om virksomheders kommunikation