Dette er mine indledende og foreløbige overvejelser over, hvordan digitale teknologier kan anvendes til at understøtte og facilitere læring
Jeg vil altså grundlæggende undersøge, hvordan jeg kan bruge digitale medier til at styrke elevernes motivation, engagement og deltagelse i undervisningen.
På Niels Brock anvender vi platformen Moodle, og jeg vil på kurset som udgangspunkt dog koncentrere mig om, hvordan Moodles faciliteter kan understøtte elevernes motivation. Jeg har indtil videre overvejet at arbejde med funktionen Wiki, hvor eleverne i fællesskab og løbende over uddannelsen kan samle og formidle deres egen Wikipedia.
Alternativt har jeg også overvejet at arbejde med informationsindsamling på nettet og den kritiske tilgang til informationer fundet på nettet + hvordan man formidler disse. Det kommer dog an på, om det handler om, at eleverne skal have digital dannelse, eller det mere drejer sig om, hvordan digitale teknologier kan facilitere bedre læring?
Elevers manglende engagement og motivation
Elevers manglende motivation i undervisningen er en tilbagevendende udfordring. Ofte er der en del af eleverne, der mere eller mindre åbenlyst ikke deltager i undervisningen. Det drejer sig i første omgang om de "dovne" og/eller umotiverede elever, der laver alt muligt andet end at gå i gang med de opgaver, jeg stiller. Men det handler også om de elever, der arbejder med det faglige, dog uden at bidrage til den fælles klassediskussion, når vi samler op.- Hvordan får jeg de "dovne" og/eller umotiverede elever til at deltage? Kan IT i første omgang være medvirkende til at skabe ydre motivation - og i længden indre motivation?
- Det handler dog ikke kun om de "dovne" elever, men også om hvordan jeg får de ellers arbejdsomme elever til også at byde ind i en fælles faglig diskussion på klassen. Kan IT understøtte elevernes evne til at "turde" mere?
Hvordan kan man arbejde med elevers motivation?
Som inspiration til hvordan man kan arbejde med elevernes engagement og motivation tager jeg afsæt i Uddannelseslaboratoriets rapport (National Center for Erhvervspædagogik), der viser, at der er fire faktorer, der i særlig grad har betydning for at skabe motivation og engagement for læring:- Mestring, læring og progression, som handler om den individuelle elevs oplevelse af mestring og progression, herunder elevens mulighed for at arbejde med personlige læringsmål.
- Relevans, anvendelse og formål, som handler om, hvorvidt eleverne oplever, at det, de lærer på uddannelsen, er relevant for dem (fagligt eller personligt).
- Socialt klima, relationer og tilhør, som handler om elevernes samarbejde, trivsel og sociale liv på uddannelsen.
- Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder, som handler om, hvordan uddannelserne arbejder med at inddrage eleven som medskaber i forhold til egen uddannelse.
Jeg vil altså grundlæggende undersøge, hvordan jeg kan bruge digitale medier til at styrke elevernes motivation, engagement og deltagelse i undervisningen.
Hvordan vil jeg undersøge dette?
Jeg har endnu ikke helt styr på, hvordan jeg vil arbejde med min læringsteoretiske problemstilling, da mulighederne er mange.På Niels Brock anvender vi platformen Moodle, og jeg vil på kurset som udgangspunkt dog koncentrere mig om, hvordan Moodles faciliteter kan understøtte elevernes motivation. Jeg har indtil videre overvejet at arbejde med funktionen Wiki, hvor eleverne i fællesskab og løbende over uddannelsen kan samle og formidle deres egen Wikipedia.
Overvejelser over digital dannelse
Under udarbejdelse...Alternativt har jeg også overvejet at arbejde med informationsindsamling på nettet og den kritiske tilgang til informationer fundet på nettet + hvordan man formidler disse. Det kommer dog an på, om det handler om, at eleverne skal have digital dannelse, eller det mere drejer sig om, hvordan digitale teknologier kan facilitere bedre læring?
Kommentarer
Send en kommentar