Gå videre til hovedindholdet

Kontekst og læringsteoretisk problemstilling

Dette er mine indledende og foreløbige overvejelser over, hvordan digitale teknologier kan anvendes til at understøtte og facilitere læring

Elevers manglende engagement og motivation

Elevers manglende motivation i undervisningen er en tilbagevendende udfordring. Ofte er der en del af eleverne, der mere eller mindre åbenlyst ikke deltager i undervisningen. Det drejer sig i første omgang om de "dovne" og/eller umotiverede elever, der laver alt muligt andet end at gå i gang med de opgaver, jeg stiller. Men det handler også om de elever, der arbejder med det faglige, dog uden at bidrage til den fælles klassediskussion, når vi samler op.
  • Hvordan får jeg de "dovne" og/eller umotiverede elever til at deltage? Kan IT i første omgang være medvirkende til at skabe ydre motivation - og i længden indre motivation?
  • Det handler dog ikke kun om de "dovne" elever, men også om hvordan jeg får de ellers arbejdsomme elever til også at byde ind i en fælles faglig diskussion på klassen. Kan IT understøtte elevernes evne til at "turde" mere?

Hvordan kan man arbejde med elevers motivation? 

Som inspiration til hvordan man kan arbejde med elevernes engagement og motivation tager jeg afsæt i Uddannelseslaboratoriets rapport (National Center for Erhvervspædagogik), der viser, at der er fire faktorer, der i særlig grad har betydning for at skabe motivation og engagement for læring:
  • Mestring, læring og progression, som handler om den individuelle elevs oplevelse af mestring og progression, herunder elevens mulighed for at arbejde med personlige læringsmål.
  • Relevans, anvendelse og formål, som handler om, hvorvidt eleverne oplever, at det, de lærer på uddannelsen, er relevant for dem (fagligt eller personligt).
  • Socialt klima, relationer og tilhør, som handler om elevernes samarbejde, trivsel og sociale liv på uddannelsen.
  • Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder, som handler om, hvordan uddannelserne arbejder med at inddrage eleven som medskaber i forhold til egen uddannelse.



Jeg vil altså grundlæggende undersøge, hvordan jeg kan bruge digitale medier til at styrke elevernes motivation, engagement og deltagelse i undervisningen.

Hvordan vil jeg undersøge dette?

Jeg har endnu ikke helt styr på, hvordan jeg vil arbejde med min læringsteoretiske problemstilling, da mulighederne er mange.
På Niels Brock anvender vi platformen Moodle, og jeg vil på kurset som udgangspunkt dog koncentrere mig om, hvordan Moodles faciliteter kan understøtte elevernes motivation. Jeg har indtil videre overvejet at arbejde med funktionen Wiki, hvor eleverne i fællesskab og løbende over uddannelsen kan samle og formidle deres egen Wikipedia.

Overvejelser over digital dannelse

Under udarbejdelse... 

Alternativt har jeg også overvejet at arbejde med informationsindsamling på nettet og den kritiske tilgang til informationer fundet på nettet + hvordan man formidler disse. Det kommer dog an på, om det handler om, at eleverne skal have digital dannelse, eller det mere drejer sig om, hvordan digitale teknologier kan facilitere bedre læring? 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Noter og tanker til anden vejledning

Her er mine foreløbige tanker - det, som jeg mener er relevant for at forstå min problemstilling. Du kan evt. også bare læse det, jeg har markeret med rødt , som er mine spørgsmål til vejledningen. Kontekst og læringsteoretisk problemstilling (samme som sidst) Jeg underviser på det studieforberedende år på EUX merkantil for voksne. Som en del af vores skoles digitaliseringsprincip, skal eleverne gennem året have flere digitale dage, dvs. dage hvor de sidder hjemme og arbejder med digitale forløb, der enten er en del af et større forløb (altså som et blended forløb) eller forløb, der står alene. I forbindelse med disse digitaliserede forløb oplever jeg stor forskel på, hvordan eleverne modtager dem. Nogle elever oplever forløbet som lærerigt og tilpas udfordrende, mens andre elever er frustrerede over, at det er for svært og krævende for dem. Elevernes forudsætninger for at lære er altså forskellige og jeg ønsker derfor at undersøge, hvordan jeg kan tage højde for dette ved at udnyt

Digital dannelse

Summeøvelse 22. januar Digital dannelse i EUD – hvad og hvorfor Evnen til at kunne håndtere/anvende, begå sig i og med og forholde sig kritisk til de digitale mediers anvendelighed, begrænsninger og muligheder. En instrumentel og en refleksiv dimension. Den sidstnævnte er den sværeste at beskæftige sig med. Eleverne på erhvervsuddannelser har som alle andre brug for at blive digitalt dannede. Er der en særlig erhvervsrettet dannelse?  Og hvilke udfordringer er der med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD-undervisning? Mange af vores elever skal bl.a. ud i offentlige institutioner. Her er det særligt relevant at eleverne erhverver sig digital dannelse i forhold til håndtering af informationer på nettet – både i forhold til research og informationssøgning, men også i forhold til datasikkerhed. Eleverne befinder sig allerede i en digital verden, hvor sociale medier og mails måske kan smelte sammen. Derfor er det afgørende, at eleverne også opnår digital dannelse i forhold