Gå videre til hovedindholdet

Kontekst og læringsteoretisk problemstilling

Dette er mine indledende og foreløbige overvejelser over, hvordan digitale teknologier kan anvendes til at understøtte og facilitere læring

Elevers manglende engagement og motivation

Elevers manglende motivation i undervisningen er en tilbagevendende udfordring. Ofte er der en del af eleverne, der mere eller mindre åbenlyst ikke deltager i undervisningen. Det drejer sig i første omgang om de "dovne" og/eller umotiverede elever, der laver alt muligt andet end at gå i gang med de opgaver, jeg stiller. Men det handler også om de elever, der arbejder med det faglige, dog uden at bidrage til den fælles klassediskussion, når vi samler op.
  • Hvordan får jeg de "dovne" og/eller umotiverede elever til at deltage? Kan IT i første omgang være medvirkende til at skabe ydre motivation - og i længden indre motivation?
  • Det handler dog ikke kun om de "dovne" elever, men også om hvordan jeg får de ellers arbejdsomme elever til også at byde ind i en fælles faglig diskussion på klassen. Kan IT understøtte elevernes evne til at "turde" mere?

Hvordan kan man arbejde med elevers motivation? 

Som inspiration til hvordan man kan arbejde med elevernes engagement og motivation tager jeg afsæt i Uddannelseslaboratoriets rapport (National Center for Erhvervspædagogik), der viser, at der er fire faktorer, der i særlig grad har betydning for at skabe motivation og engagement for læring:
  • Mestring, læring og progression, som handler om den individuelle elevs oplevelse af mestring og progression, herunder elevens mulighed for at arbejde med personlige læringsmål.
  • Relevans, anvendelse og formål, som handler om, hvorvidt eleverne oplever, at det, de lærer på uddannelsen, er relevant for dem (fagligt eller personligt).
  • Socialt klima, relationer og tilhør, som handler om elevernes samarbejde, trivsel og sociale liv på uddannelsen.
  • Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder, som handler om, hvordan uddannelserne arbejder med at inddrage eleven som medskaber i forhold til egen uddannelse.



Jeg vil altså grundlæggende undersøge, hvordan jeg kan bruge digitale medier til at styrke elevernes motivation, engagement og deltagelse i undervisningen.

Hvordan vil jeg undersøge dette?

Jeg har endnu ikke helt styr på, hvordan jeg vil arbejde med min læringsteoretiske problemstilling, da mulighederne er mange.
På Niels Brock anvender vi platformen Moodle, og jeg vil på kurset som udgangspunkt dog koncentrere mig om, hvordan Moodles faciliteter kan understøtte elevernes motivation. Jeg har indtil videre overvejet at arbejde med funktionen Wiki, hvor eleverne i fællesskab og løbende over uddannelsen kan samle og formidle deres egen Wikipedia.

Overvejelser over digital dannelse

Under udarbejdelse... 

Alternativt har jeg også overvejet at arbejde med informationsindsamling på nettet og den kritiske tilgang til informationer fundet på nettet + hvordan man formidler disse. Det kommer dog an på, om det handler om, at eleverne skal have digital dannelse, eller det mere drejer sig om, hvordan digitale teknologier kan facilitere bedre læring? 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anvendelse af QR-koder i undervisningen

Jeg har i dag leget lidt med QR-koder. Jeg tænker, det kunne være i forbindelse med et repetitionsforløb, fx hvor eleverne skal repetere de litteraturhistoriske perioder. Eleverne kunne inddeles i grupper og selve repetitionen kunne have præg af en skattejagt. Fx kunne der være en QR-kode med en video af mig, der stiller et spørgsmål eller viser et billede. Eller jeg kunne fx placere en QR-kode på et træ med et spørgsmål om forskellen på opfattelsen af natur i det moderne gennembrud og romantikken. Tanken er, at det kan virke motiverende for eleverne at repetitionen fungerer som en skattejagt + konkurrence. Her har jeg indlejret en video om romantikken som et forsøg på at anvende QR-koder. Dog mener jeg, at det primært giver mening, i de tilfælde hvor man rykker undervisningen ud af klasselokalet - eller i det mindste laver poster. Og her har jeg prøvet at indsætte en placering på et kort:

Anvendelse af IT-redskaber i forbindelse med transfer

Her er mine refleksioner over, hvordan man kan anvende IT-redskaber til at øge transfer i undervisningen. Transfer forstået på den måde, at eleverne Et forsøg på nær transfer Videoer (hvor fx underviseren spiller rollen som virksomhedschef) kan bruges til at simulere en situation, hvor eleverne skal arbejde problemløsningsorienteret. Det kunne fx være en situation, hvor eleven af sin ”chef” får at vide, at virksomheden har modtaget en række klager. Elevens opgave er nu at skrive et simuleret facebookopslag/pressemeddelelse som et forsvar til klagerne. Det producerede skal tage udgangspunkt i kommunikationsmodellen og andet teoretisk materiale. På den måde skabes der måske transfer i forhold til, at eleverne oplever situationer, som de kan komme til at opleve på en arbejdsplads.  Virkelighedsnær transfer, fjern transfer En specifik opgave, som jeg har anvendt i min undervisning, har omhandlet storytelling. Denne opgave var i forbindelse med et forløb om virksomheders kommunikation