Gå videre til hovedindholdet

Leg med Thinglink

Jeg har i dagens modul arbejdet med Thinglink, der giver mulighed for at skabe interaktive billeder, som bl.a. kan bruges til Flipped Learning eller repetition. Den umiddelbare fordel ved at bruge Thinglink er, at læringsmaterialet bliver mere "lækkert" og tilgængeligt for eleverne, bl.a. gennem interaktionsmuligheder og visualisering. Det kan særligt være en fordel for de ordblinde elever, som vi har en del af.

Læringsaktivitet
Min Thinglink tager udgangspunkt i Det moderne gennembrud, som er en litteraturhistorisk periode. Baggrundsbilledet indeholder i sig selv de fleste af de vigtigste pointer og elementer fra perioden. Derfor er de enkelte interaktive tags på billedet placeret, hvor det giver mening. Fx er naturalisme-tagget placeret på jorden som udtryk for at menneskets forhold til naturen har ændret sig, særligt i forhold til den foregående periode - romantikken.


Læringsteoretiske overvejelser
I forhold til Illeris læringsteori kan man overveje, om det at man går ind og skruer på indholdet (eller i hvert fald formidlingen af samme) kan medvirke til en ændring i drivkraften (Jf. Illeris' læringstrekant). Dette netop da læringsaktiviteten kan opleves som mere tilgængelig og ikke så "teksttung". 

Hvordan vil læringsaktiviteten fungere på min arbejdsplads? 
På Niels Brock anvender vi platformen Moodle, som i forvejen indeholder mange muligheder for forskelligartede læringaktiviteter. Dog har Moodle ikke denne funktion, hvor man kan samle en masse materiale i ét billede, der så har en interaktiv funktion. Thinklink vil derfor godt kunne fungere på Moodle som en læringsaktivitet, der samler flere læringsaktiviteter i én grafisk fremstilling.  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Noter og tanker til anden vejledning

Her er mine foreløbige tanker - det, som jeg mener er relevant for at forstå min problemstilling. Du kan evt. også bare læse det, jeg har markeret med rødt , som er mine spørgsmål til vejledningen. Kontekst og læringsteoretisk problemstilling (samme som sidst) Jeg underviser på det studieforberedende år på EUX merkantil for voksne. Som en del af vores skoles digitaliseringsprincip, skal eleverne gennem året have flere digitale dage, dvs. dage hvor de sidder hjemme og arbejder med digitale forløb, der enten er en del af et større forløb (altså som et blended forløb) eller forløb, der står alene. I forbindelse med disse digitaliserede forløb oplever jeg stor forskel på, hvordan eleverne modtager dem. Nogle elever oplever forløbet som lærerigt og tilpas udfordrende, mens andre elever er frustrerede over, at det er for svært og krævende for dem. Elevernes forudsætninger for at lære er altså forskellige og jeg ønsker derfor at undersøge, hvordan jeg kan tage højde for dette ved at udnyt

Digital dannelse

Summeøvelse 22. januar Digital dannelse i EUD – hvad og hvorfor Evnen til at kunne håndtere/anvende, begå sig i og med og forholde sig kritisk til de digitale mediers anvendelighed, begrænsninger og muligheder. En instrumentel og en refleksiv dimension. Den sidstnævnte er den sværeste at beskæftige sig med. Eleverne på erhvervsuddannelser har som alle andre brug for at blive digitalt dannede. Er der en særlig erhvervsrettet dannelse?  Og hvilke udfordringer er der med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD-undervisning? Mange af vores elever skal bl.a. ud i offentlige institutioner. Her er det særligt relevant at eleverne erhverver sig digital dannelse i forhold til håndtering af informationer på nettet – både i forhold til research og informationssøgning, men også i forhold til datasikkerhed. Eleverne befinder sig allerede i en digital verden, hvor sociale medier og mails måske kan smelte sammen. Derfor er det afgørende, at eleverne også opnår digital dannelse i forhold