Gå videre til hovedindholdet

Leg med Thinglink

Jeg har i dagens modul arbejdet med Thinglink, der giver mulighed for at skabe interaktive billeder, som bl.a. kan bruges til Flipped Learning eller repetition. Den umiddelbare fordel ved at bruge Thinglink er, at læringsmaterialet bliver mere "lækkert" og tilgængeligt for eleverne, bl.a. gennem interaktionsmuligheder og visualisering. Det kan særligt være en fordel for de ordblinde elever, som vi har en del af.

Læringsaktivitet
Min Thinglink tager udgangspunkt i Det moderne gennembrud, som er en litteraturhistorisk periode. Baggrundsbilledet indeholder i sig selv de fleste af de vigtigste pointer og elementer fra perioden. Derfor er de enkelte interaktive tags på billedet placeret, hvor det giver mening. Fx er naturalisme-tagget placeret på jorden som udtryk for at menneskets forhold til naturen har ændret sig, særligt i forhold til den foregående periode - romantikken.


Læringsteoretiske overvejelser
I forhold til Illeris læringsteori kan man overveje, om det at man går ind og skruer på indholdet (eller i hvert fald formidlingen af samme) kan medvirke til en ændring i drivkraften (Jf. Illeris' læringstrekant). Dette netop da læringsaktiviteten kan opleves som mere tilgængelig og ikke så "teksttung". 

Hvordan vil læringsaktiviteten fungere på min arbejdsplads? 
På Niels Brock anvender vi platformen Moodle, som i forvejen indeholder mange muligheder for forskelligartede læringaktiviteter. Dog har Moodle ikke denne funktion, hvor man kan samle en masse materiale i ét billede, der så har en interaktiv funktion. Thinklink vil derfor godt kunne fungere på Moodle som en læringsaktivitet, der samler flere læringsaktiviteter i én grafisk fremstilling.  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anvendelse af QR-koder i undervisningen

Jeg har i dag leget lidt med QR-koder. Jeg tænker, det kunne være i forbindelse med et repetitionsforløb, fx hvor eleverne skal repetere de litteraturhistoriske perioder. Eleverne kunne inddeles i grupper og selve repetitionen kunne have præg af en skattejagt. Fx kunne der være en QR-kode med en video af mig, der stiller et spørgsmål eller viser et billede. Eller jeg kunne fx placere en QR-kode på et træ med et spørgsmål om forskellen på opfattelsen af natur i det moderne gennembrud og romantikken. Tanken er, at det kan virke motiverende for eleverne at repetitionen fungerer som en skattejagt + konkurrence. Her har jeg indlejret en video om romantikken som et forsøg på at anvende QR-koder. Dog mener jeg, at det primært giver mening, i de tilfælde hvor man rykker undervisningen ud af klasselokalet - eller i det mindste laver poster. Og her har jeg prøvet at indsætte en placering på et kort:

Anvendelse af IT-redskaber i forbindelse med transfer

Her er mine refleksioner over, hvordan man kan anvende IT-redskaber til at øge transfer i undervisningen. Transfer forstået på den måde, at eleverne Et forsøg på nær transfer Videoer (hvor fx underviseren spiller rollen som virksomhedschef) kan bruges til at simulere en situation, hvor eleverne skal arbejde problemløsningsorienteret. Det kunne fx være en situation, hvor eleven af sin ”chef” får at vide, at virksomheden har modtaget en række klager. Elevens opgave er nu at skrive et simuleret facebookopslag/pressemeddelelse som et forsvar til klagerne. Det producerede skal tage udgangspunkt i kommunikationsmodellen og andet teoretisk materiale. På den måde skabes der måske transfer i forhold til, at eleverne oplever situationer, som de kan komme til at opleve på en arbejdsplads.  Virkelighedsnær transfer, fjern transfer En specifik opgave, som jeg har anvendt i min undervisning, har omhandlet storytelling. Denne opgave var i forbindelse med et forløb om virksomheders kommunikation