Jeg har i dagens modul arbejdet med Thinglink, der giver mulighed for at skabe interaktive billeder, som bl.a. kan bruges til Flipped Learning eller repetition. Den umiddelbare fordel ved at bruge Thinglink er, at læringsmaterialet bliver mere "lækkert" og tilgængeligt for eleverne, bl.a. gennem interaktionsmuligheder og visualisering. Det kan særligt være en fordel for de ordblinde elever, som vi har en del af.
Læringsaktivitet
Min Thinglink tager udgangspunkt i Det moderne gennembrud, som er en litteraturhistorisk periode. Baggrundsbilledet indeholder i sig selv de fleste af de vigtigste pointer og elementer fra perioden. Derfor er de enkelte interaktive tags på billedet placeret, hvor det giver mening. Fx er naturalisme-tagget placeret på jorden som udtryk for at menneskets forhold til naturen har ændret sig, særligt i forhold til den foregående periode - romantikken.
Læringsteoretiske overvejelser
I forhold til Illeris læringsteori kan man overveje, om det at man går ind og skruer på indholdet (eller i hvert fald formidlingen af samme) kan medvirke til en ændring i drivkraften (Jf. Illeris' læringstrekant). Dette netop da læringsaktiviteten kan opleves som mere tilgængelig og ikke så "teksttung".
Hvordan vil læringsaktiviteten fungere på min arbejdsplads?
På Niels Brock anvender vi platformen Moodle, som i forvejen indeholder mange muligheder for forskelligartede læringaktiviteter. Dog har Moodle ikke denne funktion, hvor man kan samle en masse materiale i ét billede, der så har en interaktiv funktion. Thinklink vil derfor godt kunne fungere på Moodle som en læringsaktivitet, der samler flere læringsaktiviteter i én grafisk fremstilling.
Læringsaktivitet
Min Thinglink tager udgangspunkt i Det moderne gennembrud, som er en litteraturhistorisk periode. Baggrundsbilledet indeholder i sig selv de fleste af de vigtigste pointer og elementer fra perioden. Derfor er de enkelte interaktive tags på billedet placeret, hvor det giver mening. Fx er naturalisme-tagget placeret på jorden som udtryk for at menneskets forhold til naturen har ændret sig, særligt i forhold til den foregående periode - romantikken.
Læringsteoretiske overvejelser
I forhold til Illeris læringsteori kan man overveje, om det at man går ind og skruer på indholdet (eller i hvert fald formidlingen af samme) kan medvirke til en ændring i drivkraften (Jf. Illeris' læringstrekant). Dette netop da læringsaktiviteten kan opleves som mere tilgængelig og ikke så "teksttung".
Hvordan vil læringsaktiviteten fungere på min arbejdsplads?
På Niels Brock anvender vi platformen Moodle, som i forvejen indeholder mange muligheder for forskelligartede læringaktiviteter. Dog har Moodle ikke denne funktion, hvor man kan samle en masse materiale i ét billede, der så har en interaktiv funktion. Thinklink vil derfor godt kunne fungere på Moodle som en læringsaktivitet, der samler flere læringsaktiviteter i én grafisk fremstilling.
Kommentarer
Send en kommentar