Gå videre til hovedindholdet

Anvendelse af IT-redskaber i forbindelse med transfer

Her er mine refleksioner over, hvordan man kan anvende IT-redskaber til at øge transfer i undervisningen. Transfer forstået på den måde, at eleverne

Et forsøg på nær transfer

Videoer (hvor fx underviseren spiller rollen som virksomhedschef) kan bruges til at simulere en situation, hvor eleverne skal arbejde problemløsningsorienteret. Det kunne fx være en situation, hvor eleven af sin ”chef” får at vide, at virksomheden har modtaget en række klager. Elevens opgave er nu at skrive et simuleret facebookopslag/pressemeddelelse som et forsvar til klagerne. Det producerede skal tage udgangspunkt i kommunikationsmodellen og andet teoretisk materiale. På den måde skabes der måske transfer i forhold til, at eleverne oplever situationer, som de kan komme til at opleve på en arbejdsplads. 

Virkelighedsnær transfer, fjern transfer

En specifik opgave, som jeg har anvendt i min undervisning, har omhandlet storytelling. Denne opgave var i forbindelse med et forløb om virksomheders kommunikation. Opgaven gik ud på, at eleverne skulle undersøge Søstrene Grenes anvendelse af storytelling. Forud for opgaven havde jeg holdt et oplæg om storytelling (Powerpoint), gennemgået forskellige eksempler med input fra eleverne. Eleverne skulle undersøge SG’s overordende storytelling ved at gå ind på SG’s hjemmeside, online magasiner, Facebook, Instagram, fysiske butik. Alle observationer skulle dokumenteres (fx ved screenshot, foto med telefon) og lægges på en fælles Padlet. Øvelsen blev gjort i 4-mands-grupper, og alle skulle for hvert opslag kommentere, hvorfor de mente deres dokumentation viste noget interessant i forhold til storytelling. Ved ikke at løsrive en reklame fra dens kontekst, fik eleverne mulighed for at forstå storytelling som en gennemgribende helhedsbranding, som de direkte kan tage videre på deres elevplads. De skal ikke nødvendigvis ud og analysere eller producere storytelling på deres kommende elevplads, men ved denne øvelse har de fået en virkelighedsnær forståelse af et meget centralt begreb inden for virksomhedskommunikation.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Anvendelse af QR-koder i undervisningen

Jeg har i dag leget lidt med QR-koder. Jeg tænker, det kunne være i forbindelse med et repetitionsforløb, fx hvor eleverne skal repetere de litteraturhistoriske perioder. Eleverne kunne inddeles i grupper og selve repetitionen kunne have præg af en skattejagt. Fx kunne der være en QR-kode med en video af mig, der stiller et spørgsmål eller viser et billede. Eller jeg kunne fx placere en QR-kode på et træ med et spørgsmål om forskellen på opfattelsen af natur i det moderne gennembrud og romantikken. Tanken er, at det kan virke motiverende for eleverne at repetitionen fungerer som en skattejagt + konkurrence. Her har jeg indlejret en video om romantikken som et forsøg på at anvende QR-koder. Dog mener jeg, at det primært giver mening, i de tilfælde hvor man rykker undervisningen ud af klasselokalet - eller i det mindste laver poster. Og her har jeg prøvet at indsætte en placering på et kort:

Digital dannelse

Summeøvelse 22. januar Digital dannelse i EUD – hvad og hvorfor Evnen til at kunne håndtere/anvende, begå sig i og med og forholde sig kritisk til de digitale mediers anvendelighed, begrænsninger og muligheder. En instrumentel og en refleksiv dimension. Den sidstnævnte er den sværeste at beskæftige sig med. Eleverne på erhvervsuddannelser har som alle andre brug for at blive digitalt dannede. Er der en særlig erhvervsrettet dannelse?  Og hvilke udfordringer er der med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD-undervisning? Mange af vores elever skal bl.a. ud i offentlige institutioner. Her er det særligt relevant at eleverne erhverver sig digital dannelse i forhold til håndtering af informationer på nettet – både i forhold til research og informationssøgning, men også i forhold til datasikkerhed. Eleverne befinder sig allerede i en digital verden, hvor sociale medier og mails måske kan smelte sammen. Derfor er det afgørende, at eleverne også opnår digital dannelse i forhold